Ostravainfo!!! Oficiální průvodce ostravou

Výšlap na ostravský Vesuv

Halda Ema, autor: Boris Renner

Do zoo přes haldu Ema

Byli jste někdy na doutnající sopce? Halda Ema, i když rozhodně není vulkanického původu, vám tento zážitek umožní - již několik desítek let uvnitř prohořívá a tu a tam z nitra na její povrch stoupají obláčky páry. Vydejte se na její vrchol od další ostravské dominanty - Nové radnice a procházku pak ukončete třeba návštěvou zoo, která se řadí k největším (a podle mnohých také k nejhezčím) v zemi.

Trasa procházky začíná u ostravské Nové radnice, odkud se vydejte proti proudu Ostravice až k zelené lávce u Krajského soudu. Přejděte po ní řeku a pokračujte již po slezském břehu k ocelovému mostu M. Sýkory. Přejděte ulici Bohumínskou a kolem památníku osvobození v podobě tanku pokračujte k budově Slezskoostravské radnice. Od radnice se vydejte vzhůru po žluté značce ulicí Keltičkovou, která je pojmenovaná po kováři, jenž dle legendy jako první objevil v Ostravě uhlí. Jeho památce je věnováno malé soukromé muzeum Keltičkova kovárna.

U posledního z moderních řadových domků odbočte vpravo a ulicí Na Františkově pokračujte rovně, přejděte ulici Na Baranovci a za řadovými garážemi odbočte vpravo do ulice Pod Výtahem (pojmenované podle nákladní lanovky, která tu kdysi vedla). V břehu po levé straně si možná všimnete betonového "einmann bunkru", který sloužil za II. světové války jako pozorovatelna.

Z ohbí ulice Pod Výtahem, která klesá a plynule přechází v ulici Na Burni, je krásně vidět těžní věž a areál bývalého Dolu Petr Bezruč (Terezie). U tabule naučné stezky se opět napojte na žlutou turistickou značku a pokračujte po ní ulicí Vlčkova (spíš než o ulici se zde jedná o lesní stezku) k prvnímu rozcestí, na němž odbočte vlevo a pokračujte vzhůru až na další rozcestí s informační tabulí.

Z rozcestí se vydejte vyšlapanou cestičkou v řídkém lesíku a zahajte vrcholový výstup na haldu Ema. Odměnou za trochu námahy vám bude nepřekonatelný pohled na Ostravu a široké okolí. Těsně pod vrcholem minete rozptylový koš z kamení, jenž slouží k rozptylování plynů vznikajících uvnitř haldy. Zde se také na několika místech můžete přesvědčit o tom, že povrch haldy je skutečně horký.

Pokud jste se už pokochali výhledem, sejděte po zalesněné straně haldy po žluté turistické značce, na rozcestí pod kopcem se dejte vlevo a na dalším rozcestí turistických cest vpravo ve směru k zoo. Pokračujte po místním značení a zhruba po 500 metrech dorazíte ke vstupu do Zoologické zahrady a botanického parku Ostrava.

Délka: 4 km

Obtížnost: Kratší trasa s poměrně strmým výstupem na haldu Ema není vhodná pro cyklisty ani kočárky. Po dešti mohou být některé úseky hůře schůdné.

Naše tipy:

Parkování: Placené podzemní parkoviště pod Prokešovým náměstím nebo u Zoo Ostrava (pokud zvolíte opačný směr procházky).

Dostupnost veřejnou dopravou: Trolejbusy linek 101, 102 a 106 na zastávku "Nová radnice" nebo linky 104 na zastávku "Most pionýrů", od zoo k Nové radnici (zastávka "Most pionýrů") se můžete vrátit trolejbusem linky 104.

Most Miloše Sýkory, autor: Jan Králpamátník osvobození, autor: Jan Králradnice Slezské Ostravy, autor: Jan Králareál býv. Dolu Petr Bezruč, autor: Jan Králrozptylový koš pod vrcholem haldy Ema, autor: Jan Králna haldě Ema, autor: Jan Králnadmořská výška vrcholu je v současné době menší - 315 m.n.m. , autor: Jan Králvstup do Zoo Ostrava, autor: Jan Král

Na haldu Ema.gpx (0.03 MB)

Turistická informační centra OSTRAVAINFO!!!