Ostravainfo!!! Oficiální průvodce ostravou

Na kole či pěšky, v Hrabové je hezky

unikátní kostel sv. Kateřiny Alexandrijské

Kus přírody ve městě

Kus přírody ve městě. Tak by se dala charakterizovat okružní trasa v Hrabové v celkové délce 12 km. Zdolat ji můžete na kole nebo pěšky. Trasa kopíruje naučnou stezku věnovanou místnímu básníkovi Vilému Závadovi. Cestou uvidíte kolonii přezdívanou Berlín, pokochat se můžete také loukami plnými pasoucích se koní. Dále si nenechte ujít prohlídku nádherného dřevěného kostelíku poznamenaného požárem, a  výhled na ostravské moře a chovné rybníky.

Kudy se vydat?

Trasa začíná u podchodu pod ulicí Místeckou u autobusové zastávky Benzina, odkud se nejprve vydejte stezkou mezi stromy vzhůru na vrchol struskové haldy. Na jejím plochém vrcholu vás čekají výhledy na Beskydy s majestátní Lysou horou i komíny Nové huti.

Po zhruba 700 metrech chůze/jízdy uvidíte vodní plochu, místními přezdívanou ostravské moře. Nádrž má ryze praktický účel, a sice brání zahoření haldy. Koupání zde je životu nebezpečné, proto se nenechte zlákat líbivou barvou vody.

Z Šídlovce směrem ke Kostelu sv. Kateřiny

Po návratu do výchozího místa pokračujte cyklostezkou vedenou ulicí Domovskou. Po levé straně minete kolonii Šídlovec, které se přezdívalo Berlín – bytové domy byly totiž postaveny za II. světové války pro německé zaměstnance Vítkovických železáren.

Opatrně překonejte křížení s ulicí Paskovskou a pokračujte dále ulicí Domovskou, která je vedena ve stopě bývalé tramvajové trati. Po dalších 600 metrech dorazíte k dřevěnému kostelu sv. Kateřiny Alexandrijské. Po zničujícím požáru v roce 2002 povstal svatostánek z popela. Dnes je opět symbolem Hrabové.

Nádrže s domovem ohrožených obyvatel

Od kostelíku se vraťte na ulici Domovskou a pokračujte 1,2 km až na její konec, zahněte doleva a vzápětí doprava do ulice K Pilíkům. Po zhruba kilometru dorazíte k rozcestí, na němž ulice K Pilíkům (zde spíše polní cesta) a žlutá turistická značka odbočují vlevo.

Následuje krátká odbočka vpravo (nenechte se odradit špatným povrchem stezky) k nádržím Pilíky. Tři odkalovací nádrže bývalého Dolu Paskov jsou dnes součástí sítě přírodních rezervací, a poskytují domov ohroženým rybám hořavkám duhovým. Nad hladinou rybníků se tyčí ruiny Dolu Paskov a v pozadí se objeví znova symbol Beskyd Lysá hora.

Vraťte se zpět na rozcestí a pokračujte rovně po žluté turistické značce, která vás bude provázet další 3 km až k mostu přes Ostravici u Vratimova. Po cestě ještě minete rozlehlý jezdecký areál a vratimovský jez spolu s úsekem Ostravice, který v létě láká ke koupání.

Přejděte/přejeďte most přes Ostravici (a jste ve Slezsku!), odbočte vlevo a 2 km pokračujte frekventovanou cyklostezkou po proudu Ostravice až k další lávce. Vraťte se po ní zpět na Moravu a do Hrabové. Cyklostezka vklíněná mezi haldu a potok Ščučí vás kolem parku Hrabovjanka s mnoha herními prvky pro děti dovede až ke kolonii Šídlovec a k výchozímu místu trasy.

Obtížnost: Trasa je nenáročná, vhodná pro pěší i cyklisty. Vede po cyklostezkách/chodnících a místních komunikacích s dobrým povrchem. Jedině odbočka k Pilíkům může být zvláště po dešti hůře sjízdná/schůdná.

Naše tipy: Okruh si můžete zhruba o polovinu zkrátit, pokud cca 600 m za kostelem sv. Kateřiny odbočíte vlevo do ulice Božetěchova a budete pokračovat po cyklotrase C. Přijdete však o pohled na nádrže Pilíky a další malebná místa.

Parkování: V ulicích kolonie Šídlovec přímo u výchozího bodu a cíle trasy.

Dostupnost veřejnou dopravou: Autobusové linky DPO č. 27, 39, 41, 48, 50 a 55 případně regionální spoje na zastávku Benzina.

hrabovský statek je ráj pro milovníky konípark Hrabovjankapark Hrabovjankasplav na řece Ostravicivodní nádrž Pilíkyčvrť Berlínčtvrť Berlínřeka Ostravicevodní nádrž Pilíkyvýhled na novou Huť z haldy v Hrabovévýhled na Lysou horu z haldy v Hrabové

Turistická informační centra OSTRAVAINFO!!!