Ostravainfo!!! Oficiální průvodce ostravou

Krajinou větrných mlýnků

Mlýnek u šenovské Staré školy, archiv MÚ Šenov

Objevte, jak se žilo na okraji průmyslové metropole a kdo byli kovozemědělci

V pomyslném trojúhelníku, jehož vrcholy tvoří Ostrava, Frýdek-Místek a Těšín, stále můžete najít několik desítek větrných mlýnků, které si na svých pozemcích stavěli na začátku 20. století tzv. kovozemědělci - pracovníci hutí a dolů, kteří vlastnili také drobná hospodářství a snažili se zajistit si potravinovou soběstačnost.

Okružní cyklovýlet začíná a končí u Slezskoostravského hradu, od něhož se vydejte cyklotrasou E (za Vratimovem pak č. 59) proti proudu Ostravice až k rozcestí turistických cest za paskovským nádražím, zde odbočte vlevo na cyklotrasu č. 6065 a zdolejte první stoupání do obce Řepiště. Pokračujte po cyklotrase až na křižovatku s kapličkou a odbočte vlevo do ulice Selské. Zhruba po 100 m uvidíte po pravé straně ulice první větrný mlýnek na trase. U mlýnku se kromě informační tabule nachází také dětské hřiště a posezení. Od mlýnku pokračujte cca 5 km po cyklotrase 6066 až do Horní Datyně, kde odbočte vpravo do ulice Spojovací. Na jejím konci odbočte vlevo do ulice Vratimovské (pozor, je poměrně frekventovaná) a hned na další křižovatce odbočte vpravo. Zde již uvidíte další zrekonstruovaný větrný mlýnek s příjemným odpočívadlem, pítkem a stojanem na kola.

Vydejte se dále ulicí Josefa Tomise a poté ulicí Datyňskou, která za křižovatkou s ulicí Václavovickou přechází v ulici Zemědělskou. Na jejím konci - před značkou slepá ulice - odbočte vpravo a objeďte areál kovovýroby. Na konci ulice odbočte vpravo a ulicí Potoční a posléze Obecní jeďte stále rovně až na křižovatku s ulicí Vratimovskou. Odbočte vlevo a po 250 m přijedete k dalšímu mlýnku.

Od mlýnku vás čeká stoupání ke křižovatce s ulicí Frýdeckou. Odbočte vlevo a pokračujte 1 km na křižovatku s ulicí Tichou (směr Havířov a Dolní Datyně). Jeďte rovně 2,5 km a po prudším stoupání odbočte vpravo do ulice Formanské a pokračujte po cyklotrase č. 6064 ulicí Mezidolí podél přírodní památky Meandry Lučiny na křižovatku s ulicí Selskou. Odbočte vlevo a vzápětí vpravo do ulice Na Fojtství a jeďte na její konec. Dejte se vpravo a za řadovými domky sesedněte z kola (jednosměrná ulice), po chodníku dojděte až ke vchodu do areálu Kotulovy dřevěnky s větrným mlýnkem.

Po prohlídce expozice se vraťte stejnou trasou až za most nad Lučinou v ulici Mezidolí, kde odbočte vpravo na cyklostezku. Po 1 km odbočte vlevo a vzápětí vpravo do ulice Na Důlňáku, na níž leží v soukromé zahradě další mlýnek. Za mlýnkem se dejte vlevo a na konci ulice Spádové odbočte vpravo do ulice Formanské a na cyklotrasu č. 6064. Další mlýnek se nachází 750 m daleko u křižovatky ulic Škrbenská a Dolní (sjeďte pár desítek metrů ulicí Dolní, abyste mlýnek viděli).
Za restaurací Na Škrbeni odbočte vpravo do ulice V Úvozu a na další křižovatce se dejte doleva (ulice K Trati). Po 500 m u železniční trati uvidíte v zahradě další větrný mlýnek. Ulice K Trati vás dovede zpět na ulici Škrbeňskou, na jejímž konci odbočte vpravo. Ulicí Frýdeckou (cyklotrasa č. 6063 - pozor, silný provoz) pokračujte až do Šenova, kde na Radničním náměstí odbočte mírně vlevo do ulice Obecní. Kolem šenovského minipivovaru sjeďte z kopce a podél silnice I/11 jeďte k areálu místního muzea s dalším větrným mlýnkem. Na místě stojí za prohlídku také blízký kostel Prozřetelnosti Boží, zvaný Perlou Slezska.
Od muzea vyjeďte krátky kopec ulicí Kostelní a na křižovatce s ulicí Vráclavskou se dejte vlevo. Cyklotrasa J vás dovede přes Bartovice do Radvanic, kde se u místní školy napojíte na cyklotrasu O. Ta vede přes terminál MHD na Hranečníku údolím Lučiny až ke Slezskoostravskému hradu.

Délka: 49,5 km

Obtížnost: Delší okružní cyklovýlet vedený po cyklostezkách a místních komunikacích s menším provozem automobilů. Úsek od Paskova k Havířovu je členitější s několika stoupáními.

Naše tipy:

Parkování: u Slezskoostravského hradu

Dostupnost veřejnou dopravou: tramvají linky 4 na zastávku "U Hradu"

Šenovská Stará škola a mlýnek, archiv MÚ ŠenovPerla Slezska v Šenověmlýnek v Šenově u železniční tratimlýnek v Řepištíchmlýnek v Horní Datynimlýnek ve Václavovicíchmlýnek ve Václavovicích

Krajinou větrných mlýnků.gpx (0.24 MB)

Turistická informační centra OSTRAVAINFO!!!