Publikováno: 18.11.2025
Pro závěr roku připravilo PLATO čtveřici samostatných výstav umělců a umělkyň z Francie, Česka, Německa a Slovenska. Boris Camaca, Marek Meduna, Alina Schmuch a Monika Pascoe Mikyšková přinášejí rozmanité pohledy na moc, vodu, tělesnost a paměť a otevírají témata dotýkající se společnosti a přírody. Vernisáž se uskuteční ve středu 19. listopadu 2025 od 18 hodin, výstavy potrvají do 22. března 2026.
V ostravské městské galerii se mohou návštěvníci opět setkat s výraznými uměleckými osobnostmi, jejichž tvorba reaguje na aktuální společenské otázky– od moci bez odpovědnosti a sociálního významu vody přes přemýšlení o identitě až po uchovávání vzpomínek napříč generacemi. Tři projekty vznikly pod kurátorským vedením Daniely a Lindy Dostálkových, čtvrtý připravila Edith Jeřábková.
Alina Schmuch
V posledních letech se německá umělkyně Alina Schmuch (*1987) intenzivně soustředí na téma vodních infrastruktur jako míst, kde se prolínají technologie, tělo a životní prostředí. V PLATO se ve výstavě nazvané Prosakování představí prostřednictvím rozsáhlé video instalace připravené přímo pro prostor galerie. K vodním ekosystémům a technickým sítím přistupuje Schmuch jako k živým organismům, propleteným s lidskými těly i sociálními strukturami. Například kanalizace a koupelny se v její práci objevují coby vnitřní prostory, v nichž se tělesná intimita protíná s veřejnou infrastrukturou a které zároveň ukrývají rozsáhlé mikrobiální společenství, propojující lidi s jejich prostředím v neustálém koloběhu.
Marek Meduna
Malíř Marek Meduna (*1974) si pro ostravskou výstavu Ostrov relativní stability zvolil téma moci bez odpovědnosti. Rozehrává alegorii o lidské povaze, pokušení a hraje si s otázkou, co lidí dělají, když je nikdo nevidí. „S Markem Medunou spolupracujeme rády nejen proto, že do umění vnáší přítomnost, humor a neklid,“ říkají kurátorky Daniela a Linda Dostálkovy a upřesňují: „Marek Meduna představí sérii nových maleb, dřevěné objekty ve tvaru ležaté osmičky doplněné železnými prvky, opony zakrývající neznámé ‚něco‘ a zapůjčené protetické pomůcky očí a uší – vše propojené motivem neviditelnosti.“
Boris Camaca
Hyperrealistické fotografie francouzského umělce Borise Camacy (*1987) se vyznačují velmi sytými barvami a záměrně přemrštěnou stylizací. V inscenovaných situacích vytváří nepravděpodobná prostředí se záhadnými postavami, jejichž vizuální krása kontrastuje se zneklidňujícími a ironickými tématy. Autora zajímá především utváření identity prostřednictvím sebeprezentace. Boris Camaca pro výstavu nazvanou Lokomoce (Neukončená cesta) společně s kurátorkami vybral fotografie, v nichž je akcentován pohyb a především chůze, díky níž si člověk utváří vztah k prostoru, času i vnímání.
Monika Pascoe Mikyšková
Výstava slovenské umělkyně Moniky Pascoe Mikyškové (*1983) Vzpomínky, které mi nepatří je věnována třezalce a autorčině babičce, která ji sbírala a byla pro ni v dětství vzorem ženskosti a vnitřní síly. Vzpomínky na třezalku se tak stávají nejen vzpomínkami umělkyně, ale i její babičky – a zároveň vzpomínkami všech, kdo ji kdy sbírali. Kurátorka Edith Jeřábková výstavu připravila pro prostor Klíčové dírky, ve kterém PLATO propojuje umění a permakulturní zahradu obklopující galerii.
Vernisáž se koná ve středu 19. listopadu v 18 hodin.
Více na: plato-ostrava.cz
Jurečkova 1935/12
702 00 Moravská Ostrava a Přívoz
Prokešovo náměstí 1803/8
Moravská Ostrava a Přívoz
Nádražní 164/215
702 00 Moravská Ostrava a Přívoz
Peterkova 1152/14
721 00 Ostrava Svinov
Horní 1664/63a
70030 Ostrava - Jih
