Publikováno: 9.5.2024
Ekologie, hledání identity, rozdělená společnost a rodinné vztahy. Dva tituly známé a dva neznámé. V sezóně 24/25 uvede Divadlo Petra Bezruče pod uměleckým vedením Jana Holce Ibsenovo drama Nepřítel lidu, adaptaci novely Viktora Dyka Krysař a v českých premiérách řecké drama Janise Mavritsakise Slepá skvrna a hru kanadského dramatika Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí.
Každá hra má svá pravidla
Prvním titulem v nové sezóně u Bezručů bude současné řecké drama o nástrahách tohoto světa Slepá skvrna. Mladá Evropanka Niki si pluje na vlnách svých životních úspěchů. Nečekaně však narazí a čelí osobnímu ztroskotání. Ve společnosti rozdělené na vítěze a poražené se najednou ocitla na druhé straně. Přizná si, že potřebuje pomoc? Jak překlenout dotčenou hrdost a najít nové cesty?
Autorem hry je Janis Mavritsakis, režie se ujme Klára Vosecká: „Ve hře Slepá skvrna mě oslovilo téma sociální izolace a odcizení v moderní společnosti. Individualismus nahrazující smýšlení o společnosti jako komunitě, o niž je potřeba pečovat, je symptomatickou součástí naší doby. Navíc se jedná o řeckou tragédii – byť současnou, což dodává textu duchovní rozměr a možnost ponořit se do mytologie příběhu všedního dne,“ říká o hře režisérka.
Jaká je cena pravdy?
Počátkem roku 2025 se mohou diváci těšit na slavné drama Henrika Ibsena Nepřítel lidu, a to v novém bezručáckém hávu a v režii uměleckého šéfa Jana Holce. Doktor Stockmann tvrdí, že léčivé prameny v nových městských lázních jsou ve skutečnosti zdraví škodlivé. Vodu infikovala bakterie a celý systém potrubí bude třeba vyměnit. Kdo to však zaplatí? A kdo nahradí ušlý zisk? Chce nás doktor léčit, nebo pohřbít? Je s námi, nebo proti nám? Problémy mají jasnou příčinu i jasné řešení, přesto se nedokážeme hnout z místa. Jsme ochotni omezit osobní komfort v boji za životní prostředí a společné dobro?
Krysy útočí
Přichází krysař, aby město zbavil problému. Obyvatelé mu otevírají městské brány, ne však dveře do bohabojných a uspořádaných rodin. Poděkovat za služby ano, ale co nejdřív se rozloučit. Je potřeba si držet odstup a být na pozoru. Jeho jinakost je hrozivá a nebezpečná. „Krysař je klenotem české literatury vycházející ze staré saské legendy, který dnes nabízí možnost zabývat se tématem identity, našich strachů, předsudků, otevřenosti či schopnosti naslouchat,“ uvádí k třetímu titulu sezóny dramaturg Peter Galdík. Adaptace a režie slavné novely Viktora Dyka Krysař se chopí režisérka Daniela Špinar.
Je těžší být rodič, či dítě?
Poslední novinkou sezóny bude text kanadského autora žijícího v Londýně Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí. Rodiče viníka a rodiče oběti školní šikany se setkají, aby společně našli odpovědi na otázky, které doposud unikaly jejich pozornosti. Jak se dostali až sem? Známe svět, ve kterém vyrůstají dnešní teenageři? A nestvořili jsme ho my dospělí? „Hra současného kanadského dramatika je sondou do tématu identity mladých lidí, duševního zdraví, nástrah sociálních sítí a generační propasti. Otevírá oči a srdce dřív, než je pozdě,“ dodává režisér inscenace Jan Holec.
Jurečkova 1935/12
702 00 Moravská Ostrava a Přívoz
Prokešovo náměstí 1803/8
Moravská Ostrava a Přívoz
Nádražní 164/215
702 00 Moravská Ostrava a Přívoz
Peterkova 1152/14
721 00 Ostrava Svinov
Horní 1664/63a
70030 Ostrava - Jih