Publikováno: 18.1.2023
Galerie výtvarného umění v Ostravě zahájila 17. ledna výstavy polské undergroundové malířky a buddhistky Urszuly Broll a sochaře Jaroslava Koléška. Společná vernisáž se uskutečnila za osobní účasti kurátorů obou výstavních projektů a Jaroslava Koléška. V ostravském Domě umění budou výstavy k vidění až do 12. března.
Od undergroundu k budhismu
Retrospektivní výstava Átman znamená Dech polské umělkyně Urszuly Broll (1930–2020) prezentuje malby, akvarely, grafické listy a kresby autorky z let 1953–2005. Život malířky a její tvorba byly plné nečekaných zvratů. Jako jedna z mála žen formovala polské poválečné avantgardní umění a takzvaný katovický underground. Ze svého ateliéru, v němž se scházeli nezávislí umělci a filozofové, se po založení první buddhistické skupiny v Polsku přesunula do Jelenohorského údolí. V malebném prostředí vytvořila svůj vlastní vizuální jazyk, jehož projevem se staly buddhistické mandaly.
„Zpočátku malovala expresivní portréty slezských žen, kubistická zátiší a industriální krajiny. Zabývala se avantgardními názory Władysława Strzemińského, praktikovala efekt náhody, zkoumala malířskou hmotu a seznamovala se s abstrakcí. Od 60. let 20. století se svým manželem Andrzejem Urbanowiczem vedla legendární ateliér v Katovicích, v němž v roce 1963 spoluzaložila ezoterickou výtvarnou skupinu Oneiron,“ sdělila Janina Hobgarska, kurátorka výstavy.
Název výstavy vychází z takzvaných Černých karet, nejznámějšího společného díla členů výtvarné skupiny Oneiron. „Karty z černé lepenky byly inspirovány písmeny polské abecedy. Urszula Broll si vylosovala k výtvarnému zpracování literu A, kterou pojala ve významu slova Átman, v sanskrtu dech,“ uzavřela kurátorka. Výstava, která vznikla díky Nadaci Katarzyny Kozyry, měla premiéru v Národním muzeu ve Varšavě v roce 2020, v České republice je prezentována poprvé.
Ponorky jako milenci
Výstava Technointim představuje dvě desítky soch Jaroslava Koléška z let 2000–2022, v nichž autor mísí techniku a lidskou intimitu. Sochař pojímá ponorky jako milence, vrtulníky jako spermie. Koléšek si rád pohrává se zažitým stereotypním vnímáním reality. Vážná a dramatická témata svým sochařským zásahem zjemňuje a mění tak jejich vyznění.
„Autor vychyluje vnímání do atypické roviny čtení posunem materiality, zkřehčením v případě ručního granátu ze skla, adicí betonu na sklo, nebo samotným pojmenováním, například Hnízdo, Zeleninová bomba, Něžné náboje. Materiálová a textová interpretace má pak sílu odzbrojit či zneškodnit technické a smrtící mechanismy,“ vysvětlil Jaroslav Michna, kurátor výstavy.
Většina vystavovaných děl vznikla v posledních dvou letech. Ve vizuálu výstavy se například objevuje kružbová rozeta, jež kromě kruhového okna chrámu připomíná zbožštělou značku auta Mercedes-Benz, ale také ženské intimní partie. „Jedna z nejnovějších prací Osobní úložiště se vychyluje z autorovy obvyklé polohy. Do podkladových betonových forem jsou vlity sádrové výplně nesoucí jednoduché reliéfní a plastické prvky. Sádra symbolicky přenáší zranitelnost dětské duše. Betonový podklad asociuje dospělou duši. Jak název napovídá, sochař se v díle záměrně noří do světa vzpomínek spojených s dětstvím, vybavují se mu stohy sena, kombajn, sklizeň obilí a podobně,“ uzavřel Jaroslav Michna, kurátor výstavy.
Praktické informace
Jako doprovodný program se uskuteční lekce jógy ve vybraných termínech přímo ve výstavě Urszuly Broll a komentované prohlídky výstavou Jaroslava Koléška s autorem nebo kurátorem.
Nutná je rezervace předem na webových stránkách galerie v sekci kalendář akcí.
Více na www.gvuo.cz
Jurečkova 1935/12
702 00 Moravská Ostrava a Přívoz
Prokešovo náměstí 1803/8
Moravská Ostrava a Přívoz
Nádražní 164/215
702 00 Moravská Ostrava a Přívoz
Peterkova 1152/14
721 00 Ostrava Svinov
Horní 1664/63a
70030 Ostrava - Jih