Publikováno: 7.6.2022
Pátou dokončenou operu Bedřicha Smetany Dvě vdovy uvede v nové inscenaci soubor Národního divadla moravskoslezského jako svou poslední premiéru této sezóny ve čtvrtek 9. června v Divadle Antonína Dvořáka.
V končící sezóně mohli už diváci vidět novou Hubičku a v té příští nastuduje operní soubor Prodanou nevěstu a Dalibora. V roce 2024 – Roce české hudby a roce Smetanových výročí – uvede NDM ve dvou cyklech všechny opery skladatele.
Francouzská salónní lehkost
„Dvě vdovy jsou pro Bedřicha Smetanu netypické a představují v jeho tvorbě zlom. Vytvořil zde pro českou i tehdejší světovou operní literaturu jedinečný svět konverzační salónní komedie. Ve Smetanově intepretaci dostává dílo i hluboký psychologický, etický a společenský rozměr. Libreto zpracoval Emanuel Züngel podle svého překladu stejnojmenné francouzské jednoaktovky Féliciena Mallefille. Děj libretista přenesl do českého prostředí a počeštil jména hlavních postav. Zůstala však francouzská salónní lehkost, elegance a vtip,“ říká o připravované opeře ředitel NDM Jiří Nekvasil.
Světovou premiéru mělo dílo 27. března 1874 v Prozatímním divadle v Praze a bylo poslední operou, kterou její autor měl možnost slyšet. Na podzim toho roku zcela ohluchl. Přesto na ní skladatel dále pracoval a její definitivní verze, ve které je uváděna nejčastěji, zazněla poprvé v roce 1878.
Láska i smrt
Režisérem a scénografem inscenace je slovinský tvůrce Rocc. „Dvě vdovy jsou operní komedie, ale názvem trošku klamou. Pojednávají o velmi hlubokých otázkách: lásce (tak jako asi každá opera), ale také o vztahu ke smrti. Setkáváme se tu se dvěma protichůdnými principy. Vdova Anežka reprezentuje princip memento mori – vzpomíná na manžela a nechce se v životě posunout dál. Princip opačný představuje Karolina, která chce na minulost zapomenout, chce se radovat a žít ve stylu carpe diem – užít si dne a dostat od života maximum. A když se do toho zamíchá ještě mladík Ladislav, vznikne zvláštní trojúhelník. A o tom my vlastně chceme hrát, protože to je něco, co je blízké i dnešnímu divákovi,“ uvádí.
V ostravské opeře se mj. poprvé představí talentovaná sopranistka Lada Bočková (Karolina) a tenorista Martin Javorský (Ladislav). Účinkují: Soňa Godarská / Lada Bočková jako Karolina; Veronika Rovná / Lívia Obručník Vénosová jako Anežka; roli hajného Mumlala ztvární Martin Gurbaľ / František Zahradníček a Ladislava Martin Javorský / Martin Šrejma.
O režisérovi
Slovinský tvůrce Rocc je mladý operní režisér (vytvořil více než 50 operních produkcí v celé Evropě), scénograf, dramaturg, performer, operní manažer a pedagog. Jeho profesionální pseudonym je poctou Marii Mrázkové, jeho profesorce divadelního herectví a mentorce. Ostravským operním divákům není neznámý. Inscenoval zde naposledy Wagnerova Lohengrina (2013) a ještě předtím opery Šárka a Ariadna (2012). Rocc studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a poté také ve Švýcarsku a Německu. V letech 2009–2011 působil jako hudební ředitel Janáčkovy opery v Brně.
Jurečkova 1935/12
702 00 Moravská Ostrava a Přívoz
Prokešovo náměstí 1803/8
Moravská Ostrava a Přívoz
Nádražní 164/215
702 00 Moravská Ostrava a Přívoz
Peterkova 1152/14
721 00 Ostrava Svinov
Horní 1664/63a
70030 Ostrava - Jih